Ruhsatlandırma



Videolar için tıklayınız.
Dökümanlar/Sunumlar için tıklayınız.








İlacın klinik çalışmaları tamamlandıktan sonra, ilaç ruhsatının alınabilmesi için ilgili ülkenin yetkili makamına bir başvuruda bulunulur. Yetkili makam bu başvuruyu inceler ve ilacın insanlarda güvenli ve etkili bulunması halinde ya da ilacın istenen etkilerinin advers etkilerine kıyasla daha fazla olması kaydıyla ilaca ruhsatını verir.
Ülkemizde beşeri tıbbi ürünlerin ruhsatlandırma işlemleri, 19.01.2005 tarihli ve 25705 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren “Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliği” hükümlerine göre yürütülmektedir.
Türkiye’de yeni ilaçların ruhsatı güvenlilik, etkililik ve kalite değerlendirildikten sonra verilmektedir. Pazarlama izni süreci, Sağlık Bakanlığı, İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü’nün sorumluluğu altındadır. Genel Müdürlük, başvurulara konu ürünlerin medikal, farmasötik ve klinik yönden değerlendirilmesinde bilimsel komisyon tarafından desteklenmektedir.Komisyonlar, ilaç üreticileri tarafından sağlanan belgeleri değerlendirir ve kararları, pazarlama ve izin için temeli oluşturur. Ruhsat süreci dört aşamayı içerir. İlk olarak başvuru, Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ruhsatı için Danışma Komisyonu tarafından incelenir. Bu süreç genellikle 3-4 ay almaktadır.

Pazarlama izin sürecindeki üçüncü aşama, ürünün fiyatının belirlenmesini içerip, bu İEGM Fiyatlandırma Şubesi tarafından yapılır. Bu nedenler, fiyatlandırma, ruhsat sürecinin bir parçasıdır. Fiyat, bir dış referans fiyat şeması kullanılarak belirlenir. Fiyatlandırma prosedürü, genellikle 3-6 ay almaktadır. Fiyatlandırma görüşmelerinin tamamlanmasından sonra, başvuru, komisyon tarafından biyoeşdeğerlik (jenerik ürünler için) ve biyoyararlanım (orijinal ürünler için) açısından değerlendirilir.

Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliği’nde Avrupa Birliği mevzuatı ile uyum kapsamında ruhsat başvuru dosyalarının hazırlanması sırasında, Ortak Teknik Doküman (CTD) kılavuzunun takip edilmesi gerektiği belirtilmiştir. Bu kapsamda, Sağlık Bakanlığı tarafından CTD kılavuzları yayımlanmış ve 30.12.2005 tarihi itibarı ile ruhsat başvuru dosyaları CTD formatında kabul edilmeye başlanılmıştır.

Türkiye’de ilaçlara ruhsat ve satış izninin verilmesi, fiyatlandırılması, sınıflandırılması ve incelenmesinde yetkili tek makam İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü idi. Buna karşılık 02.11.2011 tarihli ve 28103 sayılı Mükerrer Resmi Gazetede yayımlanan "Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname - KHK/663" kapsamında Sağlık Bakanlığı politika ve hedeflerine uygun olarak ilaçlar, ilaç üretiminde kullanılan etkin ve yardımcı maddeler, ulusal ve uluslararası kontrole tabi maddeler, tıbbi cihazlar, vücut dışı tıbbi tanı cihazları, geleneksel bitkisel tıbbi ürünler, kozmetik ürünler, homeopatik tıbbi ürünler ve özel amaçlı diyet gıdalar hakkında düzenleme yapmakla görevli, Bakanlığa bağlı, özel bütçeli, kamu tüzel kişiliğini haiz, "Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumu" kurulmuştur.

Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliği gereğince beşeri tıbbi ürün için ruhsat almak üzere hazırlanan başvuru dosyasının, başvurunun niteliğine ve Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğine göre sunulması gereken bilgi ve belgeler açısından eksiksiz ve tam bir başvuru olup olmadığı hususu, Bakanlık tarafından ön incelemeye tabi tutularak değerlendirilir. Başvuru dosyasının Bakanlığa ulaşmasından itibaren Bakanlık 30 (otuz) gün içinde gerekli idari değerlendirmeyi yaparak durumu başvuru sahibine bildirir. Başvurunun eksik bulunması halinde başvuru sahibi eksikliklerini 30 (otuz) gün içinde tamamlar. Eksikliklerin tamamlanarak Bakanlığa sunulmasından sonra yapılacak ikinci ön inceleme de 30 (otuz) gün içinde sonuçlandırılır.

Bakanlık tarafından yapılan ön incelemede, başvuru sahibinin Beşeri Tıbbi ÜrünlerRuhsatlandırma Yönetmeliğinde belirtilen niteliklere sahip olmaması veya ruhsat başvuru dosyasının ikinci ön incelemeye tabi tutulan ve eksikliği tamamlanmamış olan başvuruolması durumunda başvuru reddedilerek başvuru sahibine iade edilir.

Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliği uyarınca ön incelemesi tamamlanmış eksiksiz bir ruhsat başvurusunun Bakanlık tarafından incelenmesi ve değerlendirilmesi 210 (ikiyüzon) gün içinde sonuçlandırılmalıdır. Buna karşılık, Bakanlığın başvuru sahibinden talep ettiği hususların temin edilmesi için gereken süre ve olağanüstü haller bu 210 günlük süreye dahil edilmez.

Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinde beşeri tıbbi ürünlere ruhsat verilirken, ürünle ilgili olarak dikkate alınan kriterler şu şekilde listelenmiştir; ürünün öngörülen kullanım şartlarındaki etkililiğinin kanıtlanmış olması, güvenliliğinin kanıtlanmış olması, ürünün uygun teknik ve farmasötik özelliklere sahip olması. Buna
karşılık, Bakanlık kamu sağlığının gerekli kıldığı durumlarda, farmakoekonomik verileri dikkate alarak bu kriterlerin bir kısmının uygulamasından vazgeçebilmektedir.

Başvuru sahibi tarafından Bakanlığa sunulan bilgi ve belgelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi sonucunda, Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinde öngörülen hususlara uygun olduğu tespit edilen ürünlere ruhsat düzenlenmektedir.

Ruhsatlandırılmayı takiben piyasaya ilk defa sunulacak ürünler için satışa sunulacak son şekliyle hazırlanmış numuneler “satış izni” almak üzere Bakanlığa gönderilerek başvuru yapılmalıdır. Bakanlık tarafından numuneler; kullanma talimatının, ambalaj ve etiket bilgilerinin doğruluğu ve fiyatının uygunluğu açısından incelenir ve uygun bulunmaları durumlarda satış izni verilir. 

GMP Denetim Süreci

İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü’nün 31.12.2009 tarihli duyurusunda belirtildiği üzere 22.04.2009 tarihli ve 27208 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 3. maddesinin (r) bendi “Üreticinin, Bakanlıkça verilmiş yahut uluslar arası kabul görmüş kuruluşlarca verilerek ilgili ülkenin yetkili otoritesi tarafınca onaylanmış ve Bakanlıkça kabul edilmiş İyi Üretim Uygulamaları çerçevesinde üretim yapabileceğini gösterir GMP belgesinin gönderilmesi gerektiği” hükmünü içermektedir. Bu çerçevede 01.03.2010 tarihinden itibaren İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü’ne yapılan CTD ruhsat  başvurularında ön inceleme sırasında bizzat Sağlık Bakanlığı görevlilerince üretim yerinin denetlenmesinden sonra uygunluk sağlanıyor ise verilmiş olan GMP belgesinin veya ülkemizle karşılıklı tanıma anlaşması olan ülkelerin resmi otoritelerince verilmiş olan GMP belgelerinin sunulması zorunlu hale gelmiştir. 

Bu 01.03.2010 tarihinden itibaren başlatılan yeni uygulama çerçevesinde ilaç firmaları ruhsatlandırma başvurusu yapacakları ürünlerinin başvurusundan önce başvuru yapacakları ürünün üretim yerinin/yerlerinin T.C. Sağlık Bakanlığı tarafından denetlenmesi için talepte bulunmaktadırlar. İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü’nün 08.06.2010 tarihli duyurusunda GMP denetiminin kapsamı belirlenmiştir. Söz konusu duyuruda “Beşeri tıbbi ürün üretim yeri; Müstahzarın kullanıma hazır hale gelinceye kadarki üretim aşamaları olan bulk üretim (primer ambalajlama öncesi farmasötik formun üretimi), primer ambalajlama, sekonder ambalajlama ve seri serbest bırakma yerlerini içeren yer/yerlerdir” şeklinde tanımlanmıştır.
Yurt dışında üretilen ürünlerde:
-  Üretim aşamalarının tümünün aynı üretim yerinde yapılması durumunda Bakanlık  tarafından yapılacak GMP denetimi tüm aşamaları içermekte,
-  Bölünmüş üretimlerde üretim aşamalarından sadece sekonder ambalajlama ve/veya seri serbest bırakma yerlerinin farklı yerler olması durumunda sekonder ambalajlama ve/veya seri serbest bırakma yerleri Bakanlık tarafından GMP denetimi kapsamında değerlendirilmemektedir.  
Yurt dışında üretilip, ülkemize ithal edilecek ürünler için yapılacak GMP denetim başvuru dosyalarının hazırlanmasında kullanılmak üzere “Yurt Dışı Üretim Tesislerinin GMP Denetimi için Yapılacak Müracaata Dair Kılavuz” 06.05.2011 tarihinde İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü tarafından yayımlanmıştır.

Biyoteknolojik ürünlerin etkin maddeleri denetimi yapılacak üretim yerinden farklı bir yerde üretiliyorsa söz konusu üretim yerinin GMP denetimi için de başvuru yapılması
gerekmektedir.  Beşeri tıbbi ürünün bir parçasını oluşturan çözücüler, seyrelticiler ayrı bir üretim yerinde  üretiliyorsa söz konusu üretim yerinin GMP denetimi için de başvuru yapılması gerektiği belirtilmektedir.

GMP denetim başvuru dosyaları, ilk kademede, incelenmek üzere İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü Kalite Şube Müdürlüğüne sunulmaktadır. İthal ürün üretim yerleri için  hazırlanan GMP denetim dosyaları Kalite Şube Müdürlüğü tarafından “Yurt Dışı Üretim Tesislerinin GMP Denetimi için Yapılacak Müracaata Dair Kılavuz” gereğince incelenir. Kalite Şube Müdürlüğü tarafından uygun görülen başvurulara ait GMP denetimi için gerekli belgeleri içeren dosyalar T.C. Sağlık Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığına gönderilir. Dosyaların Teftiş Kurulu Başkanlığına iletilmesi sonrasında yapılan inceleme ve değerlendirmelerden sonra müfettiş(ler)e yazılı iş emri verilir ve GMP denetim tarihinin belirlenmesi sürecine geçilir. GMP denetim tarihini belirleyen etkenler aşağıda listelenmiştir:

1. Başvuru konusu ürün için İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü’nün belirlemiş olduğu öncelik sırası
2. GMP dosyasının Teftiş Kuruluna gidiş tarihi (aynı öncelikteki ürünler için ikincil
etmen)
 3. Aynı ülkede yapılacak öncelikli teftişlere ilave edilme durumu 4. Eksternal tesisler için ortak denetim yapılması İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü tarafından belirlenmiş olan ürün öncelikleri:

1. Çok kritik
2. Kritik
3. Kritik değil
4. Önceliksiz

olmak üzere sınıflandırılarak değerlendirme kriterleri oluşturulmuş  ancak bu kriterlerin ne olduğu ilan edilmemiştir.